B2B Sales
Wanneer je marketingactiviteiten effectief zijn, komen jouw potentiële klanten – als het goed is – in contact met je bedrijf. Vervolgens is het zaak om deze potentiële klanten in klanten te converteren. En daar komt sales bij kijken. Marketing en sales dragen allebei bij in de fases van het aankoopbeslissingsproces. Een naadloze integratie tussen de twee is dan ook essentieel voor optimale resultaten. Daarom kun je bij Internetbureau Zoetermeer je marketing en sales regelen onder één dak.
Inbound sales
Potentiële klanten hebben steeds meer macht met de komst van het internet. En daarmee is het aankoopbeslissingstraject ook sterk veranderd. Iedereen kan tegenwoordig thuis op de bank aanbieders vergelijken en zich inlezen op voor- en nadelen van een product of dienst.
Dat neemt niet weg dat wanneer iemand dan besluit contact op te nemen met jouw bedrijf, je ze natuurlijk wel goed te woord wilt staan. Een conversie is nog geen klant en dus is het van belang dat je inbound sales op orde zijn.
Outbound sales
Uiteraard is het geweldig wanneer leads uit zichzelf bij je bedrijf aankloppen. In de realiteit is dat helaas niet altijd het geval. Maar dat betekent niet dat je moet gaan zitten wachten tot er wèl aangeklopt wordt. Met outbound sales ga je zelf actief aan de slag. Je treedt naar buiten met je organisatie. Dit is een effectieve manier om je afzetmarkt en klantenkring te verbreden en te vergroten.
Outbound sales is een uitstekende manier om aan new business te komen. Niet elke prospect zal uit zichzelf actie ondernemen. Soms moet je ze even een duwtje in de rug geven. En daar is niets mis mee.
Leads genereren
Leads houden de salesmotor draaiend. Sales begint dus bij leadgeneratie. Zonder leads om op te volgen, valt er weinig te verkopen. Leadgeneratie kan op eindeloos veel manieren. Je marketingactiviteiten zijn hier een belangrijk onderdeel van.
Leads genereren met personalisatie
Een effectieve manier om leads te genereren is personalisatie. Maar wat bedoelen we in deze context met personalisatie? We hebben het hier over personalisatie van content (op je website). Met bezoekersherkenning worden bedrijven die jouw website bezoeken herkend, vervolgens kun je de content die getoond wordt zich hierop laten aanpassen. Dat gaat geheel automatisch. Je kunt bijvoorbeeld een andere boodschap willen tonen aan een groot bedrijf dan aan een eenmanszaak, ook al verkoop je ze hetzelfde product.
Hoe relevanter content is voor je potentiële klant, hoe overtuigender. Dat klinkt logisch toch? Met personalisatie kun je er nu voor zorgen dat je hyperrelevant bent voor jouw websitebezoekers. Door jouw boodschap te personaliseren biedt je jouw prospects relevante content in iedere fase van het aankooptraject.
Leadopvolging
Als mensen het over leads hebben, gaat het vrijwel altijd over het genereren van leads. Maar wat gebeurt er met al die leads die gegenereerd worden? Juist, daar moet je nog mee aan de slag. Wat heb je aan een grote pot met visitekaartjes als je niks doet met al die potentiële klanten? Voor je het weet, zijn ze jouw bedrijf al lang weer vergeten. En dat willen we natuurlijk niet.
Om van een lead een klant te maken, is meer nodig dan leadgeneratie. Leadopvolging. En dat kost tijd. Wij snappen dat niet iedereen zin en tijd heeft om zich daarmee bezig te houden. En dat hoeft ook niet. Leadopvolging kun je ook uitbesteden. Dat scheelt je een hoop tijd en moeite.
Lead nurturing
Niet elke lead is na opvolging klaar om klant te worden. Vooral binnen de B2B zien we dat het aankoopbeslissingstraject langer en complexer is dan binnen de B2C. En dat biedt alleen maar meer kansen om hierop in te spelen! En daar komt lead nurturing om de hoek kijken.
Als een lead nog niet gelijk een handtekening wilt zetten, is het niet handig om te gaan zitten wachten tot ze er wel klaar voor zijn. Voor je het weet, gaan ze met je concurrent in zee. Je leads hebben soms nog wat meer tijd en aandacht nodig. De kunst is om je leads te bedienen in elke fase van hun customer journey. Door je leads warm te houden met relevante content, verklein je de kans dat ze je uit het oog verliezen.
Internetbureau Zoetermeer – Sales
Ben je er klaar voor om samen aan de slag te gaan met sales? Wij zijn de partner die je zoekt in regio Zoetermeer. Neem eens contact met ons op!